Najlepszy pracodawca na czas pandemii – o zmianie oczekiwań pracowników i priorytetach pracodawców
„Tyle wiemy o sobie, ile nas sprawdzono” – słowa Wisławy Szymborskiej nabierają w pandemii nowego znaczenia. Jaki jest więc pracodawca w czasie pandemii? Na pewno tak różny, jak różni są ludzie. Ci, uważani za najlepszych, na bieżąco reagują na zmieniającą się rzeczywistość. Szukają też nowych oszczędności, np. zatrudniając osoby niepełnosprawne, które mniej ich kosztują, a są równie dobrymi pracownikami.
Pracodawca w pandemii nie ma lekko. Bywa bezradny, gdy staje przed trudną decyzją o zawieszeniu działalności i zwolnieniu ludzi. Bywa poirytowany i zły – bo oto dzieje się wiele spraw od niego niezależnych, którym w żaden sposób nie jest w stanie zapobiec. Nie zmieni przepisów, mimo lobbowania. Nie zatrzyma zakażeń wirusem. Nie wpłynie na społeczne nastroje. Do tego całkiem naturalnie odczuwa niejednokrotnie smutek i gniew, że dotychczasowy świetnie prosperujący model biznesowy teraz już nie działa i trzeba dostosować go do nowych okoliczności. Czyje niepokój, że trzeba szybko wprowadzać zmiany, o jakich wcześniej w ogóle nie myślał i na jakie nie czuł się gotowy. Z drugiej strony koniec jakiejś ery to początek czegoś nowego – najlepsi pracodawcy doskonale to wiedzą i to, co robią, to przede wszystkim szukają możliwości odnalezienia się w zmienionej rzeczywistości. Dzięki takiemu podejściu – są w stanie utrzymać się na rynku oraz pomóc wielu ludziom, dając im miejsca pracy.
Boom na pracę zdalną
Jak zmienia się nastawienie pracodawców do pracowników w czasie pandemii? Na pewno z dnia na dzień coraz bardziej przyzwyczajamy się do pracy zdalnej. Okazało się, że formuła wymuszona przez kryzys wywołany koronawirusem, przynosi też korzyści. Najlepszy pracodawca potrafi to dostrzec. Korzyści ze zdalnej pracy to po pierwsze oszczędności w związku z brakiem potrzeby wynajmowania biura czy dojazdu do miejsca pracy. Po drugie to rozszerzone możliwości zatrudniania – pracownicy mogą pochodzić z odległej miejscowości, mieć różne zobowiązania, które nie pozwalają na codzienne wyjście z domu, czy zmagać się z różnymi ograniczeniami. Boom na pracę zdalną to szansa na zatrudnienie np. osób niepełnosprawnych, których wcześniej nie brano pod uwagę podczas rekrutacji. Pokusiłabym się o tezę, że najlepsi pracodawcy wiedzą, że niepełnosprawni pracownicy to grupa, która często może pochwalić się świetnym wykształceniem i doskonałym przygotowaniem do pracy w różnorodnych dziedzinach – mówi Joanna Olszewska, CEO w BPO Network, która od wielu lat pracuje nad poprawą świadomości na temat zatrudniania osób z niepełnosprawnością na otwartym rynku pracy. Nie powinniśmy więc bać się osób niepełnosprawnych – to kompetencje powinny decydować o zatrudnieniu, niepełnosprawność jest drugorzędna. Warto sobie uświadomić, że podejmując się zatrudnienia osób niepełnosprawnych, pracodawcy pozyskują do swoich zespołów rzetelnych pracowników, wzmacniają swój wizerunek i wpisują się w politykę odpowiedzialności społecznej. Poza tym zatrudnienie osób z niepełnosprawnością na otwartym rynku pracy wspierane jest poprzez refundację wynagrodzeń (dopłata z PFRON do pensji zatrudnionej osoby niepełnosprawnej), dotacje dla pracodawców na utworzenie lub wyposażenie stanowiska pracy dla osoby niepełnosprawnej (wypłacane ze środków PFRON za pośrednictwem Powiatowych Urzędów Pracy) oraz refundacja składek na ubezpieczenie społeczne Osób Niepełnosprawnych prowadzących działalność gospodarczą
i niepełnosprawnych rolników.
Nowe wyzwania
Pracownik w pandemii oczekuje od pracodawcy przede wszystkim odrobiny zaufania i rzetelnej informacji. Chciałby na bieżąco wiedzieć, jak zmienia się sytuacja, czego się spodziewać i co można wspólnie zrobić, by uratować firmę. Jeśli to niemożliwe i konieczne będzie zwolnienie – poznać uzasadnienie i nie czuć się pomijanym w rozdawaniu kart na nowo. Ważne są spotkania, rozmowy, wewnętrzna komunikacja i dawanie sobie nawzajem wsparcia – oto co się liczy w nowych czasach – mówi Iwona Lewandowska, z BPO Network, firmy już od kilku lat pośredniczącej w zatrudnianiu pracowników w sposób zdalny. Są to sprawy, na które my – pracownicy niepełnosprawni – zwracamy uwagę od zawsze. Najlepszy pracodawca to taki, który traktuje nas po partnersku, wymaga, ale docenia naszą pracę, a do tego jest empatyczny i potrafi zrozumieć nasze potrzeby.
Gdy kilka miesięcy temu nasz pędzący świat na chwilę się zatrzymał, wyraźniej dostrzeżono korzyści płynące ze zdalnego zatrudnienia, a firmy rozpoczęły wdrażanie procesów, mające na celu uruchomienie pracy bez barier. Nagle każdy lepiej zrozumiał, czym są ograniczenia – każdy to poczuł w większym lub mniejszym stopniu. Po pierwszym szoku, zrozumieliśmy też, że choć nie możemy swobodnie wychodzić z domu, to jednak musimy dalej żyć, jeść, płacić rachunki. Zaczęliśmy zastanawiać się więc nad rozwiązaniem… i znaleźliśmy je w postaci pracy zdalnej. Te przemyślenia to chleb powszedni każdej osoby, która boryka się z niepełnosprawnością – mówi Joanna Olszewska. Z jednej strony jest ciągły strach przed tym, jak to będzie, z drugiej szansa na rozwój, swoiste wyzwanie podjęcia kroków, mających na celu wirtualny rozwój i wyjście z trudnej sytuacji obronną ręką. Nic więc dziwnego, że w nowej rzeczywistości upatrujemy wielką szansę dla osób niepełnosprawnych. Dzięki pandemii zdalne życie zaczęło być tematem szerzej dyskutowanym w mediach. Coś, co do tej pory wydawało się niemożliwe, nagle stało się wykonalne i, jak się okazało, świat wszedł w nowy tryb właściwie bez większego trudu. Pandemia sprawiła też, że pracodawcy są w stanie lepiej wyobrazić sobie to, jak mogą czuć się pracownicy zamknięci w domach. Poza tym uczymy się urządzania wirtualnych biur, z dnia na dzień stając się bogatsi w doświadczenia i nabierając zaufania do tej formy zatrudnienia.
Najlepszy pracodawca, czyli pracodawca z sercem
Coraz więcej pracodawców myśli o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Sprzyja temu nie tylko wzrost popularności formuły pracy zdalnej, ale też kampanie społeczne takie jak „Pracodawca z sercem”, których celem jest zachęcenie pracodawców, by zatrudniali ludzi tylko i wyłącznie ze względu na ich kompetencje a nie ich kondycję fizyczną czy mentalną. Jeśli dobrze obsadzimy role w zespole – każdy pracownik będzie na wagę złota – z korzyścią zarówno dla firmy, jak i rozwoju zawodowego poszczególnych pracowników. Dając pracę osobie niepełnosprawnej, w pewnym sensie ratujemy jej życie – mówi Joanna Olszewska. Taka osoba potrzebuje zatrudnienia jak tonący koła ratunkowego. Dzięki pracy czuje się potrzebna, zapomina o swoich problemach i myśli o przyszłości zamiast płakać nad swoim losem w czterech ścianach. Po prostu będąc wśród ludzi żyje lepiej, chętniej dba o siebie, swoje leczenie i rozwój.
W tej chwili, jak wynika z najnowszych danych GUS (2.09.2020 r.), mamy w Polsce nieco ponad 233 tys. aktywnych zawodowo osób z niepełnosprawnościami. Pomimo pandemii i częściowego lockdownu nastąpił zauważalny wzrost zatrudnienia niepełnosprawnych bezrobotnych z 96,1% do 97,44%. Motywuje nas to do rozwijania naszej akcji „Pracodawca z sercem” – podsumowuje Joanna Olszewska. Zachęcamy pracodawców do wzięcia udziału w tej pracowniczej rewolucji. Doceniamy wszystkich, którzy zdecydują się na ten krok poprzez uhonorowanie e-medalem i wydanie certyfikatu „Pracodawcy z sercem”.
BPO Network to firma z misją, która wspiera biznes poprzez tworzenie procedur i zespołów zdalnych pracowników z niepełnosprawnościami. Rekrutuje kandydatów do pracy w telefonicznych biurach obsługi klienta, telesprzedaży, branży analizy danych, IT, czy w Social Mediach. Poza wsparciem osób niepełnosprawnych na otwartym rynku pracy, proponuje usługi w zagadnieniach dotyczących kwestii związanych z optymalizacją obowiązkowych wpłat do Państwowego Funduszu Osób Niepełnosprawnych, obszarach związanych z dofinansowaniami, dotacjami na stanowiska pracy czy na podnoszenie kwalifikacji poprzez refundowane szkolenia, kursy, warsztaty. W całościowym ujęciu działalności przeprowadza cały proces za przedsiębiorstwa, zaczynając od rekrutacji, weryfikacji i wyboru odpowiedniego pracownika, poprzez stworzenie i prowadzenie teczki osobowej i dokumentacji do PFRON, szkoleń i wdrożeń aż po realizację projektu i oczekiwany efekt.